Μικρή ιστορική αναδρομή
Στα αρχαιοελληνικά
κείμενα συναντάμε πολλές αναφορές στη βασκανία. Ο Δημόκριτος, ο Πλούταρχος, ο
Αριστοτέλης και πολλές άλλες σημαντικές προσωπικότητες της εποχής, ασχολήθηκαν
με το θέμα και προσπάθησαν να δώσουν λογική εξήγηση στο φαινόμενο.
Η ΠIΣTH στο κακό μάτι, στη βλαπτική δύναμη που έχει το επίμονο
βλέμμα κάποιων ανθρώπων πάνω σε αξιοζήλευτα πρόσωπα και πράγματα, είναι
πολιτισμικό ιδίωμα των μεσογειακών κοινωνιών που το επικαλούνται για να
κατανοήσουν τις επιπτώσεις μιας απρόσμενης και ανεξήγητης κακοτυχίας. Στην
ελληνική κοινωνία, το μάτιασμα είναι ένα ηθικό/αξιολογικό σύστημα που συνδέει
το άτομο με το κοινωνικό σύνολο και το πρόσωπο με το σώμα του. Είναι ένας τύπος
οπτικής αντίληψης και ένας κώδικας επικοινωνίας: μία στρατηγική για να
κατασκευάζουν οι άνθρωποι τις κοινωνικές σχέσεις και την ατομική τους
ταυτότητα, υπακούοντας ή αψηφώντας τις συχνά αντιφατικές αρχές της συλλογικής
ζωής: κοινωνικότητα και αυτονομία, συνεργασία και ανταγωνισμό, συμμόρφωση και
επίδειξη.
Τα μάτια του Κακού σε λεπτομέρεια τοιχογραφίας του 14ου αι.
(amposanto, Πίζα)
Στην καθημερινή ζωή τα πρόσωπα εκτίθενται στο βλέμμα των
άλλων, γι' αυτό πρέπει να δρουν σύμφωνα με τις αποδεκτές αρχές της κοινότητας.
Oταν οι αρχές αυτές παραβιάζονται, από μία συνειδητή ή όχι υπεροχή στην
εμφάνιση ή τα αγαθά κάποιου, η ιδανική κοινωνικότητα ανατρέπεται και η αταξία
που προκαλείται επισύρει το μάτιασμα, την οπτική επίθεση εναντίον του παραβάτη.
Το μάτιασμα προσβάλλει το σώμα, την περιουσία, την ατομική και κοινωνική
υπόσταση αυτού που ματιάζεται και, για την αποκατάστασή του, απαιτείται το
ξεμάτιασμα, η τελετουργική επανένταξη του ματιασμένου στο κοινωνικό σώμα.
Το μάτιασμα αποδίδεται σε αίτια υπερφυσικά και ανορθόλογα,
στο «κακό μάτι», το «κακό παρατήρημα», το «κακό συναπάντημα», την «κακιά ώρα»,
δηλαδή σε μιαν αόριστη αίσθηση ενός υπερβατικού κακού που είναι συνεχώς παρόν
ανάμεσα στους ανθρώπους, διαρκής απειλή για την ατομική ασφάλεια και την
κοινωνική συνοχή. «Το [κακό] μάτι δε μπορείς να το αποφύγεις… όπου και να πας,
ό,τι και να κάνεις, όπου και να 'σαι, στο σπίτι, στη δουλειά, στο δρόμο, στο
καφενείο, σε βρίσκει το μάτι».
Eμφυτο
Φορέας αυτής της επίφοβης δύναμης είναι το όργανο της όρασης
και της οπτικής επικοινωνίας. Η όραση είναι η πιο πολύσημη και διεισδυτική
αίσθηση. Το μάτι ειδικά παρουσιάζει μία διαπολιτισμική εμβέλεια ως σύμβολο
γνώσης και δύναμης. Το μάτι γνωρίζει και ελέγχει τα αντικείμενα που θεάται,
μεταφέρει εμπειρίες και αισθήματα, είναι το ενδιάμεσο ανάμεσα στον άνθρωπο και
τον κόσμο. Eνώ, όμως, όλοι αναγνωρίζουν τη δύναμή του και συμφωνούν ότι πρέπει
να φυλάγονται από το κακό μάτι, ωστόσο, το αντιμετωπίζουν ως κάτι φυσικό, σαν
μια εγγενή φυσική ιδιότητα που έχει κάποιος, χωρίς να αποβλέπει σκόπιμα να
βλάψει. Η δημόσια ρητορική επιμένει ότι «το μάτι δεν είναι κακό, αν και μπορεί
να έχει κακά αποτελέσματα. Το 'χει από φυσικού του ο άνθρωπος να ματιάζει ή να
ματιάζεται. Κι αυτός που το έχει, δεν το καταλαβαίνει, όποιος ματιάζει το έχει
έμφυτο, δε μπορεί να το αποφύγει, αισθάνεται μιαν έλξη, όταν λιμπιστεί κανείς,
ματιάζει, το' χει το μάτι του σα ρέμα και τραβάει. Δεν το κάνει από κακό, δεν
το θέλει αλλά γίνεται. Είναι κάτι σαν ρεύμα, μια δύναμη, ένας αέρας είναι που
φεύγει, αλλά τραβά σα μαγνήτης».
Eτσι, η κοινή πίστη αποκαθαίρει το μάτιασμα από εμπρόθετη
κακοποιό μαγική δράση. Δεν το θεωρεί εσκεμμένη μαγεία, αλλά φυσική ιδιότητα που
δεν ελέγχεται. Η τυχαιότητα και η χρονική και τοπική απροσδιοριστία του
ματιάσματος είναι τα χαρακτηριστικά που το διαφοροποιούν από «τα μάγια». Η
κυριότερη διαφορά μεταξύ ματιάσματος και μαγείας είναι ότι το ξε/μάτιασμα «το
παραδέχεται και η εκκλησία».
Xειραγωγήσιμος
κίνδυνος

Κανείς δε μπορεί να φυλαχτεί από το μάτι, «είναι σαν αόρατο,
χωρίς να το θέλει σε ματιάζει». Το μάτι «πιάνει» τα πάντα, ανθρώπους, ζώα και
φυτά, χωράφια, σπίτια κι αυτοκίνητα. Ο άνθρωπος ματιάζεται «γιατί έχει αέρα,
είναι γλυκοαίματος», εξαιτίας των έμφυτων ιδιοτήτων που τον καθιστούν
αξιοθαύμαστο και επομένως προκλητικό. Ματιάζεται, όμως, και εξαιτίας της
υπεροχής των επίκτητων «αγαθών» του: τα ζώα και τα αντικείμενα υπόκεινται στον
ίδιο κίνδυνο. Σχόλια για επικίνδυνους ματιαστές, όπως «αυτός με το μάτι του
έσκασε ένα βόδι», «καθρέφτη έσπασε με το μάτι της», ανεξάρτητα από το αν είναι
αληθινά, είναι πραγματικά στη συνείδηση των ανθρώπων που τα αφηγούνται.
Ποιους δεν πιάνει

«Ιησούς Χριστός νικά κι η Παρθένα Παναγιά / εξορκίζει τα
κακά εις τα όρη τα βουνά». Πλήθος αφιερωμάτων σκεπάζουν την Παναγία τη
Γιάτρισσα στο Λουτράκι.
Τα πρόσωπα που φοβάται κανείς ότι θα τον ματιάσουν είναι όσα
πιστεύει ότι τον αντιπαθούν ή όσα αυτός αντιπαθεί. Η υποψία για το μάτιασμα
επιβεβαιώνει κίνητρα και προθέσεις. Κανείς δεν μπορεί να είναι ασφαλής, αφού
είναι συνεχώς ορατός. Η μόνη προφύλαξη είναι να καταστεί συμβολικά αόρατος,
ώστε να διασφαλίσει τα όρια του εαυτού του. Γι' αυτό φοράει κανείς ένα φυλαχτό
και τον σταυρό της βάφτισης κάτω από τα ρούχα του ή κρεμά ένα «ματάκι» γυάλινο
ή μια γαλάζια χάντρα στον λαιμό. Υπάρχουν και φυλαχτά για αντικείμενα: σταυροί,
[μονό]σκορδα, άδεια κελύφη αυγών. aλλα αποτροπαϊκά είναι να φτύνει κανείς τρεις
φορές τον κόρφο του ή να ψιθυρίζει «σκόρδα στα μάτια σου, παλούκια στον κώλο
σου», όταν κάποιος τον κοιτάζει επικίνδυνα, να κρύβει μια σκελίδα σκόρδο ή ένα
κομμάτι δίχτυ στα ρούχα του, να φορά τα εσώρουχα ανάποδα ή να κάνει μια μουντζούρα
πίσω απ' το αυτί. Eτσι, ο εαυτός παραλλάσσεται, δεν είναι αυτός που φαίνεται,
αλλά ένας άλλος, κρυμμένος κάτω από την ορατή επιφάνεια.
O ξεματιαστής

Η σωματική αλληλεπίδραση είναι αναγκαία συνθήκη για την
επιτυχία του ξεματιάσματος. Ο ξεματιαστής θεραπεύει τον «άρρωστο» με μια
τεχνική σωματικής επαφής και συναισθηματικής επιβεβαίωσης. Χαϊδεύει στο κεφάλι
τον ματιασμένο, τον αγγίζει με τα δάχτυλα που προηγουμένως τα έχει βρέξει στο
τελετουργικό νερό, και όσο λέει «τα λόγια», τον ακουμπά με το χέρι. Η αφή
εγκαθιστά τη σωματική ενότητα ματιασμένου/ματιαστή και μεταφέρει κυκλικά από
τον έναν στον άλλο μιαν ατμόσφαιρα συν-πάθειας. Συνήθης πρακτική επίσης είναι
το «σαράντισμα» ή «ξεμέτρημα» σαράντα πιθαμών πάνω στον ματιασμένο, από κάτω
προς τα πάνω και ύστερα αντίθετα. Αναπαριστά την απέκδυση του κακού και την
επανένδυση του άρρωστου στη φυσιολογική κατάσταση.
Το νερό, το λάδι, το αλάτι, το κάρβουνο, το σάλιο, ιερά
συστατικά του ξεματιάσματος, είναι φυσικές ουσίες απαραίτητες για την επιβίωση.
Η χρησιμότητά τους στοιχειοθετεί την ιερότητά τους. Οι γητειές για το
ξεμάτιασμα είναι επιτελεστικά κείμενα, πράττουν ενώ λέγουν και περιγράφουν ενώ
πράττουν. Είναι λόγος «μαγικός», τελετουργικός, ρυθμικός και επαναλαμβανόμενος,
με αυθαίρετη λεκτική και συντακτική δομή, όπου συνυπάρχουν το κατανοητό με το
ακατανόητο - οι λέξεις δεν δηλώνουν πρόσωπα και πράγματα, οι λέξεις είναι τα
πρόσωπα και τα πράγματα.
Το ξεμάτιασμα δίνει μια αίσθηση εξουσίας πάνω σε δυνάμεις
που καθορίζουν έξωθεν τα ανθρώπινα πράγματα, επιχειρεί μια διείσδυση στον χώρο
του απαγορευμένου και του ανεξέλεγκτου. Πρόκειται για ένα συμβολικό σύστημα που
εμπεριέχει και διαπραγματεύεται τα πιο ετερόκλητα και ασύμβατα πράγματα και
επιδέχεται πλήθος ερμηνειών. Oσο προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τέτοια συστήματα
τόσο αυτά λανθάνουν επιβιώνοντας και ως επιστημονικά ζητήματα και ως κοινωνικά
προβλήματα.
Η λαϊκή άποψη -
άποψη της θρησκείας
Η λαϊκή παράδοση θεωρεί ότι τα
άτομα που μπορούν να ματιάσουν, έχουν κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά π.χ.
τα ανοιχτόχρωμα ή μικρά μάτια, τα σμιχτά φρύδια, ενώ αντίθετα οι
σαββατογεννημένοι δεν ματιάζονται. Για την αποτροπή του έχουν επινοηθεί τα
φυλακτά που συνήθως περιέχουν θρησκευτικά σύμβολα ή κείμενα. Επίσης πιστεύεται
ότι κάποιες χειρονομίες ή φράσεις προσφέρουν προφύλαξη από το κακό μάτι, όπως
το γνωστό μας «φτού σου μη βασκαθείς» ή «φτύσε τον κόρφο σου».
Αφού όμως επέλθει το μάτιασμα,
υπάρχουν χιλιάδες τρόποι για την αντιστροφή αυτού του αρνητικού φαινομένου, με
το λεγόμενο ξεμάτιασμα. Χρησιμοποιώντας αλάτι, λάδι, κάρβουνο και πολλά άλλα
υλικά, μαζί με ευχές ,ξεμπλοκάρουν το ματιασμένο άτομο. Αυτές οι τεχνικές
μεταφέρονται από γενιά σε γενιά συγκεκριμένους τρόπους για να μην χάσουν την δύναμή
τους. π.χ. πηγαίνει από άντρα σε γυναίκα εναλλάξ, ή από γιαγιά σε εγγόνι. Η
Χριστιανική θρησκεία διαβάζει ευχές και για φυλακτό έχει το σταυρό.
Μέρος της λαϊκής ιατρικής, ήταν
ένα αποκούμπι, που περισσότερο επενεργούσε ως ψυχολογική υποστήριξη, λόγω και
της θρησκευτικής παραμέτρου της. Η δύναμη της πίστης, είναι από μόνη της το
φάρμακο θαύμα και μπορεί πραγματικά να πάρει την θέση της επιστήμης κάποιες
φορές. Έτσι συναντάμε συχνά πυκνά μαρτυρίες που βεβαιώνουν περιπτώσεις
ματιάσματος.
Η άποψη της επιστήμης
Η επιστημονική ερμηνεία του
ματιάσματος ανάγεται στη δυνατότητα αυθυποβολής του ανθρώπου και τη θεωρία της
αυτοεκπληρούμενης προφητείας. Όλες οι άλλες εκδοχές άπτονται μεταφυσικών
θεωριών και δεν μπορούν επιστημονικά να σταθούν αφού δεν ακολουθούν τους
κανόνες της επιστήμης.
Επιπλέον, οι θετικές επιστήμες δεν
έχουν καταφέρει να μετρήσουν ή έστω να ανιχνεύσουν αυτή την ενέργεια της
βασκανίας, με τα μέσα και τις γνώσεις του σήμερα, ακριβώς όπως δεν μπορεί να
μετρηθεί η θετική ή αρνητική αύρα του feng shui. Επομένως αφού δεν γνωρίζουμε
τη μορφή της, η αντιμετώπισής της δεν μπορεί να είναι επιστημονική. Έτσι η
αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόπο που ενδεχομένως ενεργεί. Εφόσον ενεργεί με τη
δύναμη της σκέψης, με τον ίδιο τρόπο αποβάλλεται, δηλαδή με την θετική σκέψη
του ατόμου που ξεματιάζει αλλά και του ίδιου του «ματιασμένου».
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
ΑπάντησηΔιαγραφή